Długoterminowa Wizja Rozwoju Sportowego – Kaizen

Długoterminowa Wizja Rozwoju Sportowego – Kaizen

Zapomnij o tym, aby iść na skróty.  Odkryj filozofię długofalowego rozwoju sportowego.

Aby odnieść sukces w sporcie kluczowe jest planowanie długoterminowe. Czy słyszałeś kiedykolwiek powiedzenie, że “nie ma skrótów na drodze do osiągnięcia doskonałości”? Tak, to prawda. Mówi się, że sportowiec olimpijski potrzebuje 10 000 godzin treningu i rywalizacji, aby osiągnąć szczyt swojej formy. Oczywiście może on nie osiągnąć wyniku kwalifikującego go na podium, ale jeśli chce osiągnąć rozwój, ważne jest, aby zrozumiał co uzyska dzięki zrównoważonemu, starannie przygotowanemu planowi treningowemu, który gwarantuje ciągłe doskonalenie się.

Długoterminowy plan szkoleń

Pomyśl o swoim treningu jak o procesie produkcyjnym – wymaga on odpowiednich metod. Dobrze zaplanowany program treningowy sprzyja rozwojowi sportowemu w dłuższym czasie. Kluczowym terminem jest  tutaj “w dłuższym czasie”. Jest to ważne, ponieważ wiele czynników, w tym takie jak stres fizyczny czy intensywność zaangażowania mają długotrwały wpływ na organizm. Chodzi też o to, że pożądane rezultaty mogą nie następować od razu, a ich dostrzeganie może się ujawnić dopiero po tygodniach ćwiczeń.

Efekty, które osiągasz są uzyskiwane dzięki kumulacji wszystkich poprzednich treningów i twoich decyzji, które podejmujesz. Nawet sport bądź aktywność fizyczna, którą wykonywałeś w dzieciństwie wpłynie na twoją formę w życiu dorosłym. Często zdarza się, że wiele osób, które grają w piłkę jako dziecko lub nastolatek, stwierdza, że mają stosunkowo dobrą kondycję, gdy są starsi, nawet jeśli nie uprawiali sportu od wielu lat.

Dlatego nie wystarczy przestrzegać krótkoterminowego programu, na przykład dotyczącego odchudzania lub poprawy formy. Powinieneś mieć długoterminową strategię. Ale na czym ona polega?

Zrównoważony program szkoleniowy obejmuje 3 etapy:

Twój rok powinien zostać podzielony na 3 do 4 cykli. Każdy plan treningowy w każdym cyklu powinien mieć inny cel, np. cardio, siła, szybkość itp. Każdy cykl obejmuje następujące 3 etapy: przygotowawczy, startowy i przejściowy. Faza przygotowująca trenuje ciało dla ogólnej sprawności i działa na ogólne wzmocnienie, kondycję oraz formę sportową. Faza startowa obejmuje podjęcie mierzalnego wyzwania, nad którym pracowałeś w etapie przygotowawczym i stabilizację formy sportowej. Ostatnia faza, to faza przejściowa. Jest to szansa na przejście na inną metodę treningową niż dotychczasowa. Ludzie, którzy popełniają błąd ciągłego wybierania planu treningowego, który był dla nich skuteczny w przeszłości i próbują robić ciągle to samo, bez żadnych modyfikacji, z czasem przestaną widzieć oczekiwane rezultaty. Aby osiągnąć postęp, musisz nieustannie rzucać sobie wyzwania, dokonując różnego rodzaju zmian.

Długoterminowy sposób myślenia

Długoterminowy rozwój sportowy jest uwarunkowany zarówno nastawieniem jak i właściwym treningiem. Oczywiście dobrze jest wyznaczać cele krótkoterminowe. Ale aby odnieść sukces, gdy tylko osiągniesz jeden z nich, musisz być przygotowany na rozpoczęcie pracy w kierunku następnego celu. Koncepcja ciągłego doskonalenia pochodzi od japońskiej filozofii przemysłowej znanej jako Kaizen. Mimo że podejście Kaizen zostało opracowane w sektorze produkcyjnym w celu obniżenia defektów i zachęcenia pracowników do działania i odpowiedzialności, zasady te można stosować niemal wszędzie, szczególnie w dziedzinie sportu.

Długoterminowe nastawienie – filozofia Kaizen (jap. 改善) w sporcie

W Kaizen chodzi o ciągłe doskonalenie się poprzez małe, ciągłe zmiany, które mogą przynieść znaczną poprawę wyników w dłuższej perspektywie. Postępując zgodnie z zasadami, które składają się na podstawową filozofię Kaizen, można osiągnąć prawidłowy sposób myślenia wymagany do uzyskania długoterminowych rezultatów. Zasady te obejmują: nie przywiązywanie się do założeń, proaktywność w rozwiązywaniu problemów, nieakceptowanie status quo, nie przywiązywanie się do nadmiernego perfekcjonizmu oraz przyjmowanie postaw adaptacyjnych. Ale najważniejszą zasadą jest to, aby nigdy nie przestać się poprawiać – jest to kluczowe dla każdego działania sportowca.

Pamiętaj … zawsze możesz osiągnąć więcej

Podsumowując, naszą misją jest pomóc w osiągnięciu długoterminowego rozwoju sportowego. Poprzez ciągłe doskonalenie siebie, stosowanie zasad filozofii Kaizen, wraz z planem zrównoważonego rozwoju, który obejmuje etap przygotowawczy, startowy i przejściowy, możesz osiągnąć lepsze wyniki i odkryć swoje nowe mocne strony. Chodzi o to, by rzucić sobie wyzwanie, obiecując, że nigdy się nie poddasz, a także nie bojąc się spróbować czegoś nowego. Następnym razem, gdy osiągniesz cel lub ukończysz plan treningowy, zacznij na nowo, zmierz się z czymś, czego nigdy wcześniej nie próbowałeś.

Sukces nigdy nie jest ostateczny. Zacznij teraz. Nigdy nie przestawaj.

 

Dodaj komentarz